Rubriky
foto

Začínáme o půlnoci

Někdo musel zůstat střízlivý a fotit.“ — Dave Swindells —

Techno je čím dál populárnější – aniž by však do hry vstoupili zavedení promotéři. Akce pořádá v Praze několik skupin a přiložený soubor fotografií z let 2017–2019 se z velké části zaměřuje na jeden z kolektivů jménem Cukr. Oproti běžným koncertům zde hlavní pozornost nesměřuje k interpretům, ale na celkovou atmosféru. K té přispívá kočovný charakter akcí, neobvyklá místa konání a samotní návštěvníci.

Zatímco v Británii bývá techno dodnes spojované především s kolektivním politickým protestem, pražská techno scéna se přizpůsobila současnému klimatu. Stejně tak se výrazně odlišuje od freetekno scény zažívající boom na přelomu tisíciletí. Anti-establishmentový duch a snaha fungovat mimo mainstreamovou společnost stále přetrvává, akce však působí více jako individuální útěk z každodenního života.

„Začínáme o půlnoci“ zachycuje noční euforii, meditativní aspekt techna i záběry ze zákulisí událostí, které zřídkakdy probíhají podle plánu.

Noční kluby představují mikrosvěty, které se radikálně liší od života za denního světla. Fotograf Teddy Fitzhugh, který dokumentoval britskou klubovou kulturu, je popisuje jako

„koncentrované hyperrealistické prostředí plné charakterů, stylů a mini příběhů, které se stále vyvíjejí a mění.“ 

Většina těch, kteří v Anglii fotografovali rave éru na konci osmdesátých let, patřila k účastníkům hnutí, a přišla tak k tématu organicky. Fotografie nočního života nebývá doménou běžných novinářů nebo street fotografů – vzhledem k povaze této disciplíny se jí věnují spíše lidé, kteří mají k subjektu a prostředí blízko.

Dave Swindells, který dokumentoval anglickou scénu v osmdesátých a devadesátých letech, vzpomíná, jaké bylo fotografovat v klubech, kde okolo 80 % lidí užívá extázi. „Někdo musel zůstat střízlivý a pořídit fotky,“  vysvětluje. Swindells často používal blesk, podobně jako ostatní fotografové, kteří fotili na černobílý nebo barevný film, což snímky výrazně odlišuje od vzhledu digitálních fotografií.

Podobně jako Swindells zažil zběsilá léta počátku rave culture ve Velké Británii Gavin Watson, autor knihy Raving 89, který líčí energii tehdejších klubů. „Nemyslel jsem si, že by mé fotografie byly významné, ale cítil jsem, že to, co se děje kolem mě, je neuvěřitelně důležité a vzrušující,“  popisuje. Všechny zmíněné fotografy spojuje touha zachytit moment, který už se nebude opakovat. Podobně jako fenomén rave culture, pro který existuje popis „postsubkultura vytvářená prchavými okamžiky party,“ se proměňují i současné hudební scény a subkultury. 

Autorka práce: Karolína Fialová
Vedoucí práce: Pavel Turek
Rok obhajoby: 2018

WEB: karolinafialova.com
IG: @karolfialova

Autor: Karolína Fialová

Vystudovala jsem žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a nyní pracuji jako fotografka a copywriterka na volné noze. Zároveň se věnuji vlastním fotografickým projektům. Zajímám se především o dokumentární, reportážní a portrétní fotografii.